Column: Balie(s)

vragenlijstZe is heel aardig, deze oudere vrijwilliger met naambordje. Of we al eerder in dit ziekenhuis zijn geweest, vraagt ze (ik denk: ‘we komen hier al twaalf jaar, mevrouw, het zijn mijn tranen die hier elke herfst langs de ramen lopen’). Ja, knik ik en ze wijst ons omstandig de weg naar de balie, tien meter verderop.

Aan de desk laat ik de afspraakbrief zien. Hier zit een juffrouw die ons een vragenlijst overhandigt. En een mooie pen. ‘Vult u deze straks in, maar loop eerst even naar de volgende balie, waar u mondelinge vragen moet beantwoorden.’ Na twaalf stappen staan we bij een identieke doch andere meldpost. Dame Drie vraagt dingen over Jobs gezondheid die ik gelukkig weet. Het kind in de rolstoel roert zich niet, hij houdt zijn iPad stevig vast en schiet met een wijsvinger boze vogels door de lucht.

Als ik geslaagd ben voor het mondelinge examen, strijk ik neer in een hoek van de poli op een toegewezen bankje. Verder met de vragenlijst. Gebruikt Job drugs? Drank? Hoeveel sigaretten rookt hij per dag? Ik vink ‘nee’ aan bij de vraag of hij onlangs nog met varkens of pluimvee heeft gewerkt. Nu we deze test ook met goed gevolg hebben afgelegd, mogen we de rode pijlen volgen.

Aan het eind van een gangetje zit een vierde vrouw achter een ruit, die de vragenlijst en pen van me overneemt. Ze wijst naar een rijtje stoelen. ‘U mag daar plaatsnemen’. In mijn hoofd vormt zich het beeld van een plattegrond met daarop in rood de route getekend die we inmiddels kriskras door de hal hebben afgelegd. En Job die zich als een rolkoffer achter mij aan liet slepen.

Als we een seintje krijgen dat de anesthesist klaar is voor ontvangst, vrees ik een allerliefste Mevrouw Vijf met een bordje. ‘Ga terug naar start.’

2 thoughts on “Column: Balie(s)

  1. Eigenlijk is het een schande wat u hier beschrijft. Even een paar formulieren invullen en eventjes wachten. Hoe staat dat in verhouding tot de hulp, kunde en aandacht die u en uw zoon alles bij elkaar krijgen om uw zoon te helpen. (nog afgezien van de kosten). Is de aandacht die u krijgt op “Joop” en de constante rancune en verontwaardiging op die site ook al op u overgeslagen? Wees blij dat u in Nederland woont, waar u gebruik kunt maken van zo’n beetje de optimale zorg voor uw zoon, vergeleken met de rest van de wereld. En valt u anderen niet lastig met uw minimale ongemakken!

    • \”Jan Koetje\”, foei foei foei wat bent u een brute gemene mens ! Bent u nu echt zo dom dat u niet begrijpt dat hetgeen verteld wordt in deze tekstjes dagelijks ook door heel veel andere mensen meegemaakt wordt in ziekenhuizen, in thuiszorg, op straat, op reis enz? Niet iedereen is mondig genoeg om dingen die niet vlot lopen aan te klagen, Annemarie geeft door haar columns een stem aan iedereen die in een zwakke positie geschoven is en noodgedwongen moet \”ondergaan\”. Haar stukjes doen nadenken, en hopelijk realiseert men zich in ziekenhuizen en op andere plaatsen dat dingen altijd vatbaar zijn voor verbetering … iets waar ook u weer voordeel uit haalt wanneer u het nodig krijgt. Uw rotreactie zegt in ieder geval 1000x meer over uw karakter dan over het liefdevolle warme zorgzame gezinnetje van Job. Respect voor deze moedige ouders die hun groter en zwaarder worden zorgenkind toch volledig thuis blijven verzorgen en koesteren, dicht bij hen … Ik zou het hen eerlijk gezegd misschien niet nadoen!

Reageren is niet (meer) mogelijk.